top of page

Hem  /  Volontär  /  Vanliga Frågor

VANLIGA FRÅGOR

Här har vi samlat vanliga frågor och instruktioner för dig som volontär.

Mer information kommer att fyllas på allt eftersom.

  • Vad är Microsoft 365?
    Microsoft 365 (tidigare kallat Office 365) är det system vi använder för dokument, mail, online möten m.m. Detta används bara av de anställda i kyrkan samt de volontärer som har en mer ledande roll. För att använda Microsoft 365 krävs särskild behörighet. Vid behov av behörighet kontakta din råd- eller teamledare. Här kan du själv lära dig mer om hur du använder Microsoft 365 Självutbildning i Outlook Videoutbildning i Teams
  • Hur aktiverar jag mitt Microsoft 365 konto för första gången?
    För att få tillgång till Pingstkyrkans 365 tjänster ska du ha ett uppdrag eller roll i kyrkan som kräver det och sedan kontakta Teknikrådet. När vi har skapat ditt personliga 365-konto kan du logga in.
  • Vad är tvåstegsverifiering och hur använder jag det?
    Vad är tvåstegsverifiering? (2FA/MFA) Ett av de bästa sätten att skydda kontot på är att aktivera ett extra verifieringssteg. Med tvåstegsverifiering krävs ett andra steg efter att lösenordet har angetts, vilket förhindrar att obehöriga personer får åtkomst till kontot. Det kan vara ett sms med en kod som skickas till din telefon som SMS eller att du bekräftar inloggningen i en autentiserings-app i din telefon. 2FA står för "Tvåfaktorsautentisering" och MFA står för "Multifaktorsautentisering" För oss som kyrka är viktigt att vi ska kunna leva upp till de krav som ställs på oss när det gäller hantering av personuppgifter och annan känslig information. Tvåstegsverifiering gör våra system betydligt mycket säkrare mot intrång och förhindrar att känslig information hamnar i orätta händer. Idag är tvåstegsverifiering mer eller mindre standard när det gäller inloggning till konton på internet. Vi kommer under sommaren 2023 att höja säkerheten genom att aktivera krav på tvåstegsverifiering (2FA/MFA) för alla våra 365-konton. Detta är obligatoriskt för alla användare och är enkelt att använda om man gör på rätt sätt. Konfigurera tvåstegsverifiering När tvåstegsverifiering (2FA/MFA) har aktiverats för ditt konto, kommer du att bli ombedd att konfigurera detta nästa gång du loggar in. Därefter följer du instruktionerna på skärmen. Du kan med fördel konfigurera tvåstegsverifiering för ditt 365 konto redan innan systemet ber dig att göra det eftersom det höjer säkerheten för ditt konto.. För att anpassa dina personliga inställningar gällande tvåstegsverifiering för ditt 365 konto så går du till denna sida https://mysignins.microsoft.com/security-info. Vi rekommenderar att du använder appen Microsoft Authenticator. (Ladda ner och installera appen) Konfigurera en autentiseringsapp som tvåstegsverifieringsmetod Du kan också använda din telefon genom att få en kod som SMS när du loggar in. Konfigurera en mobil enhet som en tvåstegsverifieringsmetod Logga in med tvåstegsverifiering När du har konfigurerat tvåstegsverifiering kan du fortsätta att använda ditt konto som vanligt. När du loggar in skriver du in din mailadress och lösenord som vanligt. Sedan behöver du bekräfta inloggningen med din telefon via appen Microsoft Authenticator eller genom att ange koden som skickas som SMS. Du kan välja att förbli inloggad om du använder din egna dator eller telefon så du inte behöver logga in på nytt varje gång du ska komma åt Microsoft 365. Om du använder en enhet som används av fler personer bör du inte välja att förbli inloggad och vara noga med att logga ut från ditt konto när du är klar. Läs mer här om du behöver mer hjälp med att logga in med tvåstegsverifiering.
  • Hur använder jag Microsoft Teams?
    Här kan du bjuda in alla i ditt team och chatta, ha möten, samtala och samarbeta på en och samma plats, var ni än befinner er. Här når ni även era filer. Ladda ner appen till din smartphone och dator. Prata med din ledare om du undrar något. Läs mer här på Microsofts hemsida: https://www.microsoft.com/sv-se/microsoft-365/microsoft-teams/group-chat-software Klicka här för att se videoutbildning för Microsoft Teams.
  • Varför kan jag inte logga in på mitt Microsoft 365-konto?
    AVSNITT Inledning Länkar och manualer Använder du rätt mailadress? Har du glömt ditt lösenord? Meddelande om att lägga till säkerhetsinformation eller tvåstegsverifiering Mitt konto verkar ha inaktivetats. 1. Inledning Om du har ett konto i Pingstkyrkans 365-system (en mailadress som ser ut ungsfär "förnamn.efternamn@uddevallapingst.se) och inte kan logga in på ditt konto som vanligt, följer du den här guiden. Om du ska aktivera ditt konto för första gången klickar du här. 2. Länkar och manualer Logga in i outlook på webben Lägg till din mail i gmail-appen Konfigurera e-post i appen Outlook för Android Konfigurera e-post i appen Outlook för iOS (iPhone) Logga in och aktivera ditt konto för första gången 3. Använder du rätt mailadress? Våra mailadresser är uppbyggda på följande sätt: "förnamn.efternamn@uddevalla.pingst.se" / "förnamn.efternamn@uddevallapingst.se". Vid dubbelnamn används ett bindestreck (-) mellan namnen. (ex. "kurt-goran.efternamn@uddevallapingst.se") Byte av domän Från och med juni 2023 börjar vi byta det primära domännamn som vi använder på internet från "uddevalla.pingst.se" till "uddevallapingst.se" (punkten försvinner). Detta påverkar alla er som då har en mailadress via Pingstkyrkan och använder våra Microsoft 365 tjänster. Förändringen kommer innebära att din e-postadress ändras från förnamn.efternamn@uddevalla.pingst.se till förnamn.efternamn@uddevallapingst.se. Du kommer även i fortsättningen kunna ta emot e-post som skickas till din gamla ”@uddevalla.pingst.se” adress, men alla svar och nya meddelanden kommer skickas med ”@uddevallapingst.se”. Efter ändringen genomförts kommer du behöva logga in på nytt med din nya adress förnamn.efternamn@uddevallapingst.se för att använda mailen i din telefon, Outlook klient, komma åt din OneDrive eller ansluta via Teams. Om du försöker logga in med mailadressen förnamn.efternam@uddevalla.pingst.se efter att ändringen är genomförd, kommer det inte att fungera. Du behöver istället använda adressen förnamn.efternamn@uddevallapingst.se. Detta gäller på alla ställen du loggar in med ditt konto. (För office på webben, alla kopplade mailappar/program och Office appar så som teams, outlook m.m.) 4. Har du glömt ditt lösenord? Om du har glömt ditt lösenord, kan du återställa det med hjälp av ditt angivna telefonnummer eller återställningsadress. (en annan mailadress som du har angett tidigare.) Om du inte har angett något telefonnummer eller mailadress för återställning behöver du ta kontakt med teknik@uddevalla.pingst.se för att återställa ditt lösenord manuellt. Ange även ditt telefonnummer vid kontakt så vi kan verifiera att du är den du utger dig att vara. 5. Meddelande om att lägga till säkerhetsinformation eller tvåstegsverifiering Som en säkerhetsåtgärd behöver alla konton i Pingstkyrkans 365 konfigurera tvåstegsverifiering (2FA/MFA). Läs mer om det här. 6. Mitt konto verkar vara inaktiverat Vi i kyrkans teknikråd har under sommaren 2023 arbetat med att förbättra säkerheten i våra digitala verktyg och hur vi hanterar information. Detta är viktigt för att vi ska kunna leva upp till de krav som ställs på oss när det gäller hantering av personuppgifter och annan känslig information. Som en del av denna process, har vi även behövt göra ändringar i vårt e-postsystem Microsoft 365, byta licenser för de 365 tjänster som vi använder idag och även se över vilka som använder dessa tjänster hos oss i Pingstkyrkan Uddevalla. Vi skickade ut ett mail till alla användare i vårt system i början av juni 2023, med information om att man behöver svara på mailet för att kontot inte skulle bli inaktiverat. Har du missat detta och behöver tillgång till ditt konto? Inga problem. Kontakta oss via teknik@uddevalla.pingst.se så återaktiverar vi ditt konto. Ange även ditt telefonnummer vid kontakt så vi kan verifiera att du är den du utger dig att vara.
  • Hur lägger jag till en e-postsignatur i Outlook för webben?
    Den här guiden beskriver hur du lägger till en e-postsignatur i Outlook för webben. VAD ÄR EN E-POSTSIGNATUR? En e-postsignatur är innehåll som läggs till automatiskt i slutet at de e-postmeddelanden du skickar eller svarar på. Du kan själv välja om du vill att e-postsignaturen ska följa med på de e-postmeddelanden du svarar på eller enbart när du skickar ett nytt e-postmeddelande. I Pingstkyrkan ser e-postsignaturerna ut på följande sätt: SÅ GÖR DU 1. Öppna Outlook i webbläsaren Logga in på Microsoft 365 och klicka på symbolen med nio prickar längst upp i vänstra hörnet. Välj Outlook. 2. Öppna inställningar för e-postsignatur Klicka på kugghjulet i menyn längst upp till höger. Skriv in "e-postsignatur" i sökrutan som dyker upp och klicka på alternativet "E-postsignatur" i listan. 3. Redigera din e-postsignatur Nu kan du redigera din e-postsignatur i textrutan. Du kan lägga till loggan genom att ladda upp en bild. (Du kan ladda ner loggan här) I början av den har guiden ser du ett exempel på hur vi lägger upp e-postsignaturer i Pingstkyrkan Uddevalla. Dina ändringar sparas automatiskt. 4. Välj visningsalternativ Du kan välja om du vill att signaturen enbart ska visas när du skickar nya e-postmeddelanden eller även när du svarar på/vidarebefordrar e-postmeddelanden. När du är klar kan du stänga inställningarna och dina ändringar sparas automatiskt. Ladda ner logotypen
  • Information om planerad översyn av kyrkans Microsoft 365
    Vi genomgår just nu en översyn av de konton som är aktiva i vårt Microsoft 365 verktyg. Vi byter även ut vår primärdomän successivt för alla mailadresser och system från "uddevalla.pingst.se" till "uddevallapingst.se" (punkten försvinner)
  • Varför får avsändare meddelande om att e-post inte kunde vidarebefordras när de skickar till min mailadress?
    Har du märkt att personer som skickar e-post till dig får svar att meddelande inte kan vidarebefordras? Problem Exemplevis: Det gick inte att vidarebefordra e-postmeddelandet från fornamn.efternamn@uddevallapingst.se till en annan e-postadress. Förnamn Efternamn (fornamn.efternamn@uddevallapingst.se) Ditt meddelande levererades inte eftersom mottagarens e-postleverantör avvisade det. Detta beror troligen på att du har lagt in en automatisk vidarebefordran av din e-post till en extern adress, vilket systemet inte tillåter. Detta är problematiskt då alla som skickar e-post till dig kommer att få detta svar. Du får fortfarande deras e-postmeddelande till din inkorg för kontot, men det kommer inte att vidarebefordras till det konto du har ställt in. Lösning 1. Ta bort automatisk vidarebefordran Du behöver logga in på ditt konto och ta bort inställningarna för automatisk vidarebefordran av e-post. Följ den här guiden för att inaktivera vidarebefordran 2. Lägg till ditt konto i din mailapp/program Istället kan du lägga till ditt konto i det program eller app du använder för e-post. Vi rekommenderar att du använder Outlook-appen. Lägg till konto i Outlookappen för iOS (iPhone) Lägg till konto i Outlookappen för Android (Samsung, Huawei, OnePlus etc) Lägg till din mail i gmail-appen
  • Vad är Planning Center Services?
    Här kan du planera samtliga aktiviteter, gudstjänster och event. Här planeras och sammanställs vem som gör vad och när. Det behövs särskild behörighet för att använda services. Behöver du behörighet kontakta ledaren i din grupp, råd eller team.
  • Hur loggar jag in på Services?
    För att logga in till Services behöver du behörighet till detta. Om du inte har behörighet till detta kontaktar du din ledare eller ansvarige i ditt team som sedan kontaktar IT-avdelningen. Logga in via denna länken: https://services.planningcenteronline.com/dashboard/0
  • Hur schemalägger jag personer i Services?
    Schemalägg personer för ett enstaka tillfälle: Se guide Schemalägg personer för flera planer samtidigt: Se instruktionsvideo:
  • Videoinstruktioner för Planning Center
    Här hittar du detaljerade videoinstruktioner för våra system i Planning Center. Videorna är på Engelska.
  • Hur laddar jag ner appen Services?
    Ladda ner appen för Planning Center Services till din mobil eller surfplatta.
  • Vad är Planning Center Groups?
    Här kan du planera den verksamhet som utgår från ditt råd, team eller grupp. Här finns beskrivning av gruppens funktion, förteckning över dess medlemmar och ledare (members), gemensamma dokument (resources) och gruppens kommande händelser (upcoming events). Alla i gruppen som angett grupptillhörighet med mailadress kan se informationen för den grupp man är deltagare i. För att lägga till nya medlemmar i en grupp kontakta gruppledaren. Deltagare i grupper loggar in med den mailadress man angett i gruppen.
  • Vad är Planning Center Resources?
    Resources (tidigare Calendar) används för att boka Pingstkyrkans lokaler. Det behövs särskild behörighet för att använda Resources. Läs mer om att boka och hyra lokal här. Här kan du även se när lokalen är ledig. Om du vill boka en lokal men inte har behörighet till resources eller har frågor angående hyra av lokal. Kontakta expeditionen.
  • Vilket infomationsansvar har jag som gruppledare?
  • Hur ska jag skicka filer som ska visas på storbildskärm?
    Information om filformat och hur du skickar filer till oss hittar du här:
  • Mallar, logotyp och grafisk profil
bottom of page